Showing posts with label Cara Ternak Kambing. Show all posts
Showing posts with label Cara Ternak Kambing. Show all posts

Bagaimana Memulakan Penternakan Kambing Berjaya

Bagaimana Memulakan Penternakan Kambing Berjaya. Menternak kambing bukan sahaja dibuat sekadar hobi tetapi sebaliknya anda boleh mengusahakannya secara komersial. Adakah anda salah seorang yang berminat dengan perusahaan penternakan kambing? Jika ya anda boleh baca post saya ini. Diharap anda boleh kembangkan perusahaan penternakan kambing yang anda jalankan.

Mungkin ketika membaca post ini anda sudah ada perusahaan penternakan kambing. Tapi adakah anda mahu ubah gaya penternakan ke arah yang lebih besar lagi sehingga menjana pendapatan. Maknanya dari bela kambing sebagi hobi atau minat akhirnya dapat dijadikan sumber untuk menjana pendapatan.

kaedah ternak kambing boer

Jika anda memiliki tanah dan tidak mahu mengusahakannya untuk pertanian, anda boleh menceburi bidang penternakan misalnya penternakan ikan atau kambing. Sebelum membuat keputusan untuk memulakan perusahaan penternakan kambing, tanya dulu diri adan sama ada anda minat atau pun tidak untuk menceburi bidang ini. Sebab dalam apa jua perkara anda perlu ada minat disamping kesungguhan, penyabar dan berdisiplin.


Bagaimana Memulakan Penternakan Kambing Berjaya


"Panduan Lengkap Menjadi Penternak Kambing Berjaya" pernah saya tulis sebelum ini. Bagi yang belum baca anda boleh baca di pautan ini. Kisah-kisah penternak kambing berjaya boleh memberikan motivasi kepada anda yang ingin memulakan perusahaan penternakan kambing. Apakah matlamat anda dalam bidang ini? Anda perlu ada matlamat yang jelas.

Menternak kambing untuk dapatkan susu atau daging? atau kedua-duanya sekali?

Pernyataan diatas adalah mungkin hala tuju atau matlamat anda. Sebab kedua-duanya adalah hasil yang anda harapkan dalam bidang ini dan kaedah penternakan juga berbeza. Kaedah penternakan kambing untuk hasil susu mungkin berbeza dengan kaedah penternakan kambing untuk dapatkan hasil daging. Jika anda mahu jalankan kedua-duanya bermakna anda perlu tahu kedua-dua kaedah.

Cara Menternak Kambing

Penternak kambing berjaya perlu tahu bagaimana untuk menguruskan kambing-kambing mereka. Tambahan pula jika kambing yang diternak adalah banyak ekor. Jadi bagaimana anda mahu menguruskan kambing-kambing tersebut.

1) Kaedah pertama

Ada penternak yang menggunakan kaedah melepaskan kambing-kambing mereka untuk mencari makanan sendiri. Namun beberapa risiko pula yang akan timbul misalnya kambing terdedah dengan penyakit, kemalangan atau dicuri. Pernah bukan kita dengar kambing atau lembu dicuri sama ada untuk dijual atau untuk dapatkan hasil dagingnnya. Ini salah satu risiko kerugian bagi penternak.

2) Kaedah kedua

Menternak kambing di dalam kandang dan akan bawa keluar sekali-sekala untuk meragut rumput. Kaedah ini kurang risiko berbanding kaedah yang pertama.

3) Kaedah ketiga

Kaedah yang ketiga adalah kambing diternak di kandang sepenuhnya. Bermakna anda perlu pastikan makanan dan air mereka sentiasa mencukupi.

Baka kambing pula mestilah baka kambing terbaik dan baka yang terdapat di pasaran. Anda perlu mengenali dan membezakan baka-baka kambing ini. Antara baka kambing yang femes adalah:

1) Kambing Daging

  • Kambing Boer
  • Kacang
  • Bengal
  • Savanna
  • Kalahari red
  • Jermasia

2) Kambing Susu

  • Alpine
  • Saanen
  • Toggenburg

3) Kambing Untuk Daging Dan Susu

  • Jamnapari
  • Anglo Nubian

Berdasarkan jenis dan baka kambing yang saya senaraikan di atas, anda boleh bezakannya dan sebab (tujuan) anda menternak kambing tersebut. Misalnya jika anda ingin dapatkan hasil daging sudah tentu pilihan anda adalah kambing Boer, Kacang, Bengal dan yang telah disenaraikan. Jika untuk hasil susu, kambing Alpine, Saaane dan Toggenburg adalah lebih sesuai manakala untuk daging serta susu (kedua-duanya) sudah tentu kambing Jamanapari dan Anglo Nubian. Untuk memahami dengan lebih jelas bagaimana untuk memilih baka kambing anda boleh rujuk kaedah ini.

Panduan Lengkap Penternakan Kambing

Kat mana nak dapat ilmu menternak kambing? Kalau anda serius nak jadi penternak kambing berjaya anda kena rajin dan serius cari ilmu. Antaranya baca buku, pergi kursus dan juga seminar. Kalau tak sempat juga nak baca buku atau pergi mana-mana kursus anda boleh baca Ebook Panduan Menternak Kambing. Antara isi kandungannya ialah :

1. Kenapa Kambing?

Menceritakan tentang 6 kelebihan penternakan kambing serta memberikan anda tempat-tempat sumber rujukan untuk anda memulakan pernternakan kambing.

2. Modal & Sumber Kewangan

Terdapat 4 cara yang boleh anda gunakan untuk mendapatkan sumber kewangan, dan sedikit penerangan mengenai sistem penternakan.

3. Kandang Kambing

Menerangkan dengan terperinci 10 perkara yang penting tentang kandang siap beserta gambarajah. Serta beberapa tips bagaimana anda boleh berjimat di dalam membina kandang.

4. Makanan Kambing

Kepentingan makanan untuk menghasilkan kambing yang bermutu dan memenuhi ciri-ciri 3G (bukan talian 3G yer!) . Menceritakan tentang 4 jenis makanan yang boleh anda jadikan makanan kambing. Penrengan secara bergambar langkah-demi-langkah penanaman rumput untuk kambing serta tips ringkas untuk menjimatkan kos makanan.

5. Baka Kambing

Menceritakan tentang 5 jenis baka kambing yang boleh anda pilih disamping menerangkan dengan terperinci tentang kaedah-kaedah yang digunakan untuk memilih kambing yang ingin dijadikan baka.

6. Pembiakan Kambing

Penerangan secara terperinci tentang tempoh biang, tempoh bunting serta proses melahirkan anak. Turut diterangkan tentang perkara-perkara yang perlu dilakukan selepas kelahiran anak dan bagaimana menguruskan anak kambing yang baru lahir.

7. Masalah Kambing

Senarai penyakit-penyakit kambing serta cara bagaimana merawatinya.

8. Teknik Memerah Susu

Penerangan secara bergambar bagaimana memerah susu kambing dengan betul. Seronok & puas beb dapat perah susu kambing nie!

9. Pengurusan Kambing

Jadual harian di dalam menguruskan penternakan kambing.


Ebook Rahsia Kambing Merupakan Panduan Yang Lengkap Untuk Memulakan Penternak Kambing. Dengan adanya panduan seperti ini, anda boleh mempelajari cara menternak kambing yang bukan sahaja sebagai hobi malah boleh mendatangkan hasil yang lumayan untuk diri anda dan keluarga. Permintaan terhadap daging kambing juga sentiasa mendapat sambutan di pasaran tempatan.

Seiring dengan itu, ada kursus dan seminar yang telah diadakan berkenaan dengan perusahaan penternakan kambing. Jika anda mempertimbangkan untuk menyertai kursus tersebut anda bolehlah berbuat demikian. Biasanya kursus tersebut dianjurkan oleh agensi kerajaan, swasta atau orang perseorangan. Tetapi jika anda masih mencari-cari alternatif lain untuk belajar perusahaan penternakan kambing tanpa mengikuti kursus, anda boleh jadikan Ebook Rahsia Kambing sebagai pilihan utama anda.


Selamat maju jaya saya ucapkan, boleh ke pautan ini untuk melihat lebih banyak perkongsian saya berkenaan dengan Perusahaan Penternakan Kambing Berjaya.


Panduan Lengkap Menjadi Penternak Kambing Berjaya

Apakah Panduan Lengkap Menjadi Penternak Kambing Berjaya? Ok, topik kali ini ialah panduan menternak kambing. Khas untuk penternak-penternak di luar sana yang nak ubah gaya penternakan ke arah yang lebih besar lagi sehingga menjana pendapatan. Maknanya dari bela kambing sebagi hobi atau minat akhirnya dapat dijadikan sumber untuk menjana pendapatan. Sebab tu saya tak pernah pandang rendah kepada petani-petani mahupun penternak- penternak di luar sana.

Panduan Lengkap Menjadi Penternak Kambing Berjaya

Saya pernah bela kambing kat kampung, tapi tak berhasrat pun nak komersialkannya. Tapi bela punya bela akhirnya jadi lauk kenduri jugak. Maklumlah tak pernah merancang untuk kembangkan lagi penternakan kambing. Nak bela kambing ni kena penyabar, rajin dan berdisiplin. Tak boleh nak buat sambil lewa kalau nak jadi penternak yang berjaya menjana pendapatan lumayan dengan bela kambing.

panduan menjadi penternak kambing berjaya

Saya rasa begitu tertarik sekali apabila membaca kisah-kisah petani dan juga penternak-penternak yang dah berjaya menjana pendapatan beribu-ribu ringgit sebulan hasil daripada tanaman mahupun ternakan-ternakan mereka.  Jika kita renungkan kembali disebalik kisah-kisah kejayaan mereka ada rahsia yang tersirat antaranya ilmu. Ya , ilmu sangat penting dalam sesuatu perkara yang kita lakukan.

Kat mana nak dapat ilmu menternak kambing? Kalau anda serius nak jadi penternak kambing berjaya anda kena rajin dan serius cari ilmu. Antaranya baca buku, pergi kursus dan juga seminar. Kalau tak sempat juga nak baca buku atau pergi mana-mana kursus anda boleh baca Ebook Panduan Menternak Kambing.

Modal untuk anda mulakan bergantung kepada anda. Kalau modal RM7000 anda dah boleh mula menternak kambing. Dengan modal tersebut, anda dah boleh membina kandang kambing dan juga membeli 5 ekor kambing betina dan seekor kambing jantan jamnapari..

"Saya serius nak mulakan penternakan kambing." Baiklah, jika anda serius saya nak berikan 8 Tips Panduan Lengkap Memulakan Penternakan Kambing :
  • Bagaimana mencari sumber modal bagi projek penternakan anda
  • Tips pemilihan baka kambing untuk memulakan projek penternakan anda
  • Bagaimana membina kandang dengan kos yang rendah
  • Bagaimana menyediakan bekalan makanan yang mencukupi dengan kos yang rendah untuk ternakan anda
  • Bagaimana memerah susu kambing dengan betul
  • Bagaimana menyambut kelahiran kambing
  • Gejala-gejala atau penyakit-penyakit yang selalu dihidapi oleh kambing dan bagaimana cara merawatnya, serta
  • Bagaimana memasarkan ternakan kambing anda

Selain 8 tips dan panduan di atas, anda juga kena baca kisah-kisah atau pengalaman-pengalaman orang terdahulu. Antara kisah yang pernah saya dengar :
Pernah dulu, seorang pemuda yang berminat untuk menceburi bidang penternakan kambing, telah mengambil langkah terburu-buru dengan membina sebuah kandang kambing yang sangat cantik dan lengkap. Kos pembinaan kandang tersebut, mencecah RM6,000. Setelah sebulan kandang kambing tersebut siap dibina... pemuda tersebut masih belum memulakan penternakan kambingnya. Setelah 2 bulan... masih lagi tiada kelihatan seekor kambing pun di dalam kandang tersebut.. masuk bulan ketiga... tetap juga sama.. sehelai janggut kambing pun tidak kelihatan. Apabila ditanya kepada beliau.. mengapakah tiada lagi kambing yang dimasukkan ke dalam kandang tersebut walaupun sudah 3 bulan kandang tersebut siap dibina.. beliau dengan nada sedikit menyesal berkata.. "Kesemua duit aku sudah habis digunakan untuk buat kandang tu! Sekarang.. nak beli baka kambing pun aku dah takde duit!".

Semoga kisah di atas menjadi pengajaran buat kita semua. Kesimpulannya, untuk menjadi penternak yang berjaya anda kenalah ada ilmu. Pelajari ilmu sebanyak mungkin dan mindset kena betul.

10 Panduan Menjadi Penternak Kambing Berjaya

Beberapa tips yang anda kena ambil serius kalau nak berjaya dalam bidang penternakan kambing :
  • Kenapa Kambing?
  • Modal & Sumber Kewangan
  • Kandang Kambing
  • Makanan Kambing
  • Baka Kambing
  • Pembiakan Kambing
  • Masalah Kambing
  • Teknik Memerah Susu
  • Pengurusan Kambing
  • Pemasaran

"RAHSIA KAMBING" , Panduan Lengkap Memulakan Penternakan Kambing


panduan ternak kambing

Di dalam ebook ini anda akan ditunjukkan tentang
  • Bagaimana mencari sumber modal bagi projek penternakan anda
  • Tips pemilihan baka kambing untuk memulakan projek penternakan anda
  • Bagaimana membina kandang dengan kos yang rendah
  • Bagaimana menyediakan bekalan makanan yang mencukupi dengan kos yang rendah untuk ternakan anda
  • Bagaimana memerah susu kambing dengan betul
  • Bagaimana menyambut kelahiran kambing
  • Gejala-gejala atau penyakit-penyakit yang selalu dihidapi oleh kambing dan bagaimana cara merawatnya, serta
  • Bagaimana memasarkan ternakan kambing anda

Macam mana, ada dah nampak tak macam mana kalau nak jadi penternak kambing yang berjaya? Ilmu sangat penting betul tak? Carilah ilmu sebanyak mungkin supaya anda tidak melakukan kesilapan.

Sekian dari saya.


PS : kalau anda tak jumpa mana-mana buku tentang panduan lengkap menjadi penternak kambing berjaya, anda bolehlah rujuk Panduan Lengkap Penternak Kambing. Panduan ini telah menjadi rujukan penternak-penternak kambing di luar sana yang telah berjaya.

Berapakah Modal Untuk Menternak Kambing?

Berapakah Modal Untuk Menternak Kambing? Modal untuk menternak kambing antara perkara penting yang anda kena pertimbangkan jika mahu jadi penternak kambing yang berjaya. Modal untuk menternak kambing bergantung kepada anda. Berapa ekor kambing yang anda mahu ternak pada peringkat awal, jenis kambing apakah yang anda mahu ternak dan berapa besar saiz kandang kambing yang anda inginkan. Semua terpulang kepada anda.

Berapakah Modal Untuk Menternak Kambing?

Sikap terlalu ghairah untuk memulakan penternakan kambing sebenarnya boleh merosakkan diri anda sendiri. Anda tak boleh terlalu ghirah sebaliknya kena tepuk dada dan tanya selera. Sebab ada sesetengah pihak yang akan mengambil kesempatan terhadap keghairahan anda. Ada yang menawarkan baka kambing yang terlalu mahal kepada anda.

[+] Baca Juga : Panduan Penternakan Kambing Berjaya

Bayangkanlah ada yang menawarkan kambing jantan yang berharga sehingga RM3,000 hingga RM8,000 seekor. Tapi anda kena ingat untuk menternak kambing anda juga perlukan kambing betina. Bayangkan kalau anda ada modal RM8,000 dan telah dihabiskan untuk membeli kambing jantan, jadi macam mana nak beli kambing betina.

Anda kena rancang betul-betul modal yang anda ada, berapa bajet yang anda nak peruntukkan untuk beli baka kambing. Lagi satu anda kena kenalpasti tujuan anda menternak kambing, adakah untuk tujuan komersial atau sekadar ingin mencuba dan suka-suka?

[+] Baca Juga : Untung Rugi Menternak Kambing

Nasihat saya, jika anda masih diperingkat permulaan dan baru-baru nak bermula, eloklah anda mulakan dengan "kecil'. Ini tips dari saya :
  • Tak perlulah anda membeli baka yang mahal-mahal,
  • Memadai dengan  membeli baka yang telah dikacuk,
  • Baka kambing betinanya pula, beli dari jenis kambing katjang atau kampung. Ianya lebih mudah untuk dijaga dan tidak banyak songeh.

modal untuk menternak kambing

Sebab apa saya tak galakkan anda beli yang mahal-mahal? Sebabnya saya tak nak anda membazir dan kehabisan modal. Kalau modal dah memang besar tu tak mengapalah. Akhir kata dari saya, Membeli baka yang mahal bukannya tak bagus,  tapi dalam dunia penternakan ini kenalah bijak merancang kewangan dan perlu tahu apa matlamat anda.

"RAHSIA KAMBING" , Panduan Lengkap Memulakan Penternakan Kambing


panduan ternak kambing

Di dalam ebook ini anda akan ditunjukkan tentang
  • Bagaimana mencari sumber modal bagi projek penternakan anda
  • Tips pemilihan baka kambing untuk memulakan projek penternakan anda
  • Bagaimana membina kandang dengan kos yang rendah
  • Bagaimana menyediakan bekalan makanan yang mencukupi dengan kos yang rendah untuk ternakan anda
  • Bagaimana memerah susu kambing dengan betul
  • Bagaimana menyambut kelahiran kambing
  • Gejala-gejala atau penyakit-penyakit yang selalu dihidapi oleh kambing dan bagaimana cara merawatnya, serta
  • Bagaimana memasarkan ternakan kambing anda



Selamat maju jaya.

ps : mahu tahu lebih banyak Panduan Penternakan Kambing? Anda bolehlah baca panduan dari orang-orang yang berpengalaman yang sedia untuk membantu penternak-penternak di luar sana. Lihat apa kata beliau : Rahsia Penternakan Kambing Berjaya

Penternakan Kambing, Untung Dan Rugi

Penternakan Kambing, Boleh Untung Dan Juga Rugi, sebabnya tiada ilmu dan matlamat yang jelas. Kalau anda dan baca artikel saya sebelum ini yang bertajuk panduan penternak kambing berjaya mesti anda dah faham macam mana nak untung dalam penternakan kambing. Malangnya kalau tiada ilmu yang betul anda pasti gagal seperti kisah seorang pemuda yang saya nak kongsikan ini.

Penternakan Kambing, Untung Dan Rugi

Kini, semakin ramai yang telah menceburkan diri dalam bidang penternakan dimana pulangannya amat lumayan, dengan syarat, perlulah kena pada gayanya.

panduan lengkap ternak kambing

Apa yang saya maksudkan dengan "Kena pada gayanya?". Saya bermaksud, kenalah ada ilmu dan sedikit pengalaman. Tidak semua yang menjalankan projek penternakan kambing ini berjaya, malah, ramai juga yang gagal oleh kerana tidak mempunyai ilmu dan pengalaman, main belasah aje..

Saya sebenarnya ingin berkongsi cerita dengan anda tentang mereka yang bercita-cita ingin menjadi penternak berjaya tetapi tersilap langkah dan akhirnya terpaksa menanggung kerugian. Kisah ini dikongsikan oleh Mohamed Farid Sulaiman penulis Ebook Panduan Menternak Kambing.

Selepas melihat beliau memulakan penternakan kambing, adalah seorang rakan beliau ini, ingin turut sama menceburkan diri dalam bidang penternakan kambing. Tetapi, masalahnya, rakannya itu langsung tidak bertanya kepada Encik Farid selok belok penternakan kambing.

Dengan keadaan yang gelojoh. Rakannya itu terus mencari tukang kayu dan membina kandang. Selepas beberapa minggu, kandang beliau pun siap. Memang cantik kandang yang dibina, ianya besar dan semuanya menggunakan kayu yang baru. Namun begitu, selepas beberapa bulan, tiada kambing yang dimasukkan ke dalam kandang tersebut. Suatu hari, Encik Farid pergi ke kandang beliau.. saja-saja untuk melawat dan bertanya khabar.

"Wah!.. besar betul ya kandang awak.. mesti mahal nie..!".. ujar Encik Farid

"Ya!.. saya gunakan kayu-kayu baru untuk bina kandang nie.. RM6,000 saya
berhabis untuk bina kandang nie".. balas rakan saya.


"Oh! Banyak betul ya bajet awak untuk bina kandang kambing nie.. tapi.. mana kambing kambingnya?" tanya Encik Farid lagi..

"Hmm.. itulah yang menjadi masalahnya sekarang ini.. duit saya semua dah habis digunakan untuk membina kandang ini!".. balas rakan Encik Farid dengan nada sedikit menyesal.

Encik Farid hanya mampu menggeleng kepala..

* Pengajaran dari kisah ini :

Kandang hanya tempat untuk kambing berteduh, makan, tidur, kahwin dan beranak. Oleh itu cukuplah kandang itu dibina dengan menggunakan kayu terpakai. Selain itu, kita juga perlu merancang, berapa ekor kambing yang ingin kita ternak untuk permulaan? Kalau nak mula dengan 5 ekor, tidak perlulah buat kandang untuk 10 ekor..  itu membazir, sedangkan duit itu sebenarnya, boleh digunapakai untuk membeli lebih banyak kambing betina.

[+] Baca Juga : Langkah Demi Langkah Menternak Kambing Terbaik

Rakan Encik Farid tadi menyatakan, beliau buat kandang menggunakan kayu baru supaya ianya kukuh dan beliau membuat kandang bersaiz besar supaya akan datang tak perlu nak tambah lagi, tapi bagi saya, membina kandang dengan kayu terpakai juga sebenarnya kukuh, dan mulakan penternakan ini dengan kecil-kecilan dahulu.

Nasihat saya, apa yang cuba saya sampaikan disini ialah, sebelum kita memulakan sesuatu langkah atau kerja, kita perlulah terlebih dahulu mendapatkan ilmu mengenainya. Membuat sesuatu perkara tanpa sebarang ilmu, hanya akan menyebabkan kita kerugian dan menyesal.

"RAHSIA KAMBING" , Panduan Lengkap Memulakan Penternakan Kambing.


panduan ternak kambing

Di dalam ebook ini saya akan menunjukkan kepada anda tentang
  • Bagaimana mencari sumber modal bagi projek penternakan anda
  • Tips pemilihan baka kambing untuk memulakan projek penternakan anda
  • Bagaimana membina kandang dengan kos yang rendah
  • Bagaimana menyediakan bekalan makanan yang mencukupi dengan kos yang rendah untuk ternakan anda
  • Bagaimana memerah susu kambing dengan betul
  • Bagaimana menyambut kelahiran kambing
  • Gejala-gejala atau penyakit-penyakit yang selalu dihidapi oleh kambing dan bagaimana cara merawatnya, serta
  • Bagaimana memasarkan ternakan kambing anda


Oleh itu, sebelum anda ingin memulakan projek penternakan kambing, anda perlulah terlebih dahulu mendapatkan serba sedikit ilmu mengenai penternakan kambing ini dan jika berkesempatan, bertemulah dengan mereka yang telah menjalankan projek ternakan kambing ini. Banyak ilmu dan pengalaman yang boleh anda perolehi..


Sekian dari saya.

Credit : Rahsia Penternak Kambing