Aiskrim Baba Sedap Di Pengkalan Kubor

Aiskrim Baba Sedap Di Pengkalan Kubor - Selain makanan utama seperti nasi kerabu dan nasi dagang, terdapat tarikan lain yang ada di Pengkalan Kubor iaitu Aiskrim Baba. Ais krim unik tersebut berasal dari Thailand. Bagaimanapun, makanan itu kini boleh di dapati di Pengkalan Kubor dan Rantau Panjang. Pendek kata aiskrim baba ini memang "panas" dan banyak di jual di Pengkalan Kubor dan Rantau Panjang. Inilah yang dikatakan tambah pendapatan dengan jual aiskrim.

Aiskrim Baba Sedap Di Pengkalan Kubor


panduan dan cara buat bisnes aiskrim baba

Penjual ais krim Baba, Mohamad Sulaiman, 67, yang mula berniaga sejak lima tahun lalu berkata, keunikan yang terdapat pada ais krim tersebut ialah kepelbagaian makanan campuran yang dimasukkan di dalam ais krim tersebut.

aiskrim baba pengkalan kubor

Mohamad yang berniaga di kompleks membeli belah Zon Bebas Cukai Pengkalan Kubor juga berkata, keistimewaan setiap ais krim Baba juga terletak pada ais krim yang dibuat sendiri. Kepelbagaian makanan campuran yang diletak bersama ais krim tersebut ialah kacang, roti, pulut, kacang, susu cair, agar-agar, koktail buah dan buah kabung.

Rata-rata orang ramai yang lalu-lalang di kawasan itu tertarik dengan keunikkan ais krim itu. Ia juga enak dimakan ketika cuaca panas.

"Ais krim ini bermula di sini, Pengkalan Kubor dan Rantau Panjang. Tempat lain tak ada, kalau ada pun tak sama. Ais krim ini saya buat sendiri. Ramuan dia rahsia. Rasa dia lain dari yang lain, " kata Mohamad ketika ditemui Malaysiakini.

Mohamad yang juga berasal dari Kampung Geting, Pengkalan Kubor berkata lagi, sempena pilihan raya kecil DUN itu, penjualan ais krim Baba meningkat. Jika sebelum ini, Mohamad hanya menggunakan satu tong ais krim, ketika pilihan raya kecil kali ini ini beliau menjual sehingga dua tong ais krim sehari.

aiskrim baba pengkalan kubor

Mohamad menjual ais krim Baba dengan harga RM2 bagi ais krim biasa dan RM3 untuk ais krim baba istimewa. Setiap ais krim juga mempunyai perasa yang tersendiri seperti jagung, pandan dan keladi.

"Alhamdulillah. Biasa sekali (satu tong) sahaja dah habis. Sekarang ini dua tong (ais krim) habis," katanya.

Keseronokan menikmati ais krim Baba itu turut dikongsi oleh Azmi, 57, dari Putrajaya yang pertama kali merasai ais krim tersebut. Azmi berkata, beliau kini tidak perlu lagi untuk ke Thailand bagi menikmati ais krim tersebut.

"Ais krim ini adalah makanan kegemaran saya kalau saya datang ke sini (Pengkalan Kubor) sejak dulu lagi. Setiap kali saya ke sini, saya akan beli ais krim ini.

"Daya tarikan yang lain dari yang lain membuatkan saya akan ke sini untuk makan ais krim ini. Harga dia pun berpatutan," katanya.

Selain itu, bagi Noor Fazilah Abdul Fadil, 36, dari Perak juga tertarik dengan kandungan yang dimasukkan di dalam ais krim tersebut.

Katanya, ais krim tersebut juga tidak pernah ditemui di tempat lain.

"Ais krim ini menarik. Unik. Tak ada dekat tempat lain. Saya tak pernah jumpa. Ini pertama kali saya jumpa di Pengkalan Kubor.

"Walaupun agak manis tapi sedap. Ais krim ini lain dari yang lain," katanya.

Sumber : Malaysiakini

Nampak tak potensi bisnes aiskrim? Cuma nak dengan tak nak je. Kena buang perasaan malu tu dan kena belajar macam mana nak tambah pendapatan dengan bisnes aiskrim. Kalau anda perhatikan dah semakin ramai warga asing yang berniaga aiskrim di negara kita ni. Apa yang best sangat tentang bisnes aiskrim ni sampai dorang bersungguh-sungguh datang negara kita dan jual aiskrim. Mungkin laman web bisnes aiskrim ini boleh merungkai 1001 persoalan.

Kalau dahulu kita jarang tengok warga asing jual aiskrim tetapi sekarang dah biasa kalau kita tengok peniaga aiskrim terdiri daripada warga asing. Silap hari bulan mereka yang monopoli bisnes aiskrim ni. Kalau anda nak berniaga aiskrim, aiskrim yang macam mana anda nak jual, macam mana nak buat sendiri aiskrim yang sedap dan macam mana nak pasarkannya. Kesemuanya ada diterangkan dalam : laman web bisnes aiskrim.

Ebook Panduan Bisnes Aiskrim

Apakah Yang Bakal Dibongkarkan Dalam Ebook Panduan Ini? Mari Kita Lihat...

Berikut adalah pengisian-pengisian yang terkandung dalam ebook ini serta manfaat yang bakal anda perolehi setelah anda habis membaca keseluruhannya ...

Bahagian Pendahuluan.

Pada bahagian ini, saya akan cerita tentang potensi bisnes aiskrim ini dengan lebih jelas. Agar anda nampak yang model bisnes aiskrim ini memang boleh pergi jauh.
Bahagian ini juga penting, agar anda nampak hala tuju bisnes anda. Ia lebih kepada mindset mencari peluang.

Bab 1: Jom Bisnes Aiskrim

Dalam bab ini, saya akan ceritakan lebih terperinci tentang peluang bisnes aiskrim ni tanpa perlu tiru apa yang mat bangla, pakistan & Myanmar buat. Macam mana tu?

Dalam bab itu juga diterangkan 5 keajaiban bisnes aiskrim. Di mana kelebihan ini, jarang sekali ada pada produk lain. Anda akan garu kepala lepas tahu keajaiban ini. :)

Anda akan diterangkan daripada segi margin keuntungan, modal permulaan & betul ke tak perlukan kemahiran yang tinggi? Hanya yang dah tahu akan tersenyum lebar. :)

Bab 2: Bagaimana Menjana RM5k Sebulan Dengan Bisnes Aiskrim Secara Part-time?

Sejujurnya inilah konten paling mahal dalam ebook ni. Dengan tahu rahsia bab ini, anda  tak perlu tebal muka bunyikan loceng sambil tunggung motor.

Malu beb, kalau jiran nampak. Terserempak dengan anak sedara. Saya akan beritahu lubuk-nya yang sebenar dalam bab ini.

Dengan tahu lubuk ini, anda boleh ‘jual’ sebanyak 1000 kon aiskrim dalam masa 2-3 jam sahaja. Best betul kalau ada ilmu ni kan. Kerja sikit, tapi lumayan.

Bab 3: Apa Persiapan Memulakan Bisnes Aiskrim?

Lubuk dah tahu pun tak guna kalau tak tahu cara buat persiapan. Dah lah ais krim ni cepat cair.

Apa peralatan yang diperlukan? Sebelum proses? Semasa kerja operasi dijalankan? Bab ini kita perlu tahu agar kita tidak kelam-kabut nanti.

Semuanya ada saya ceritakan dalam bab ini. Ada gambar. Insyaallah, mudah faham.

Bab 4: Rahsia Pemprosesan Aiskrim

Apa resepinya? Apa bahan-bahan asasi yang diperlukan? Bagaimana nak buat ais krim di rumah anda sendiri? Bagaimana cara pemprosesannya?

Anda kena belajar ilmu ni, barulah jimat. Barulah boleh dapat margin tinggi. Kalau anda ambil dekat suplier, sebenarnya suplier yang untung banyak.

Jangan risau, dalam bab ini saya terangkan terperinci apa bahan masakan dalam bentuk gambar. Agar anda boleh beli sendiri di kedai runcit. Siap jenama brand saya beritahu.

Paling best dalam bab ni. Anda boleh buat aiskrim perisa anda sendiri. Yahooo…!

Bab 4.1: Carta Alir Pemprosesan Aiskrim


Dengan carta alir ni, ia memudahkan anda nampak apa yang perlu didahulukan. Apa yang perlu dikemudiankan.

Saya faham, bila anda baca ebook lain. Kadang-kadang anda pening, nak mula mana satu dulu ni?
Tapi jangan risau. Dalam ebook ini saya sediakan carta alirnya. Demi untuk memudahkan anda faham.

Bab 5: Info Asas Tentang Aiskrim.

Dalam bab ini anda akan tahu ada berapa jenis aiskrim di Malaysia ni? Apa yang membezakan jenis-jenis aiskrim ni?

Kenapa aiskrim jenis A lebih murah berbanding jenis B? Kenapa aiskrim yang kita beli dekat supermarket cepat cair?

Aiskrim yang bagaimana yang dikatakan mesra-pengguna? Ada saya beritahu jawapannya. Agar anda tak kekok bila diajukan soalan ini satu hari nanti. :)



Seorang blogger yang gemarkan teh tarik. Menjadikan blog sebagai medium perkongsian ilmu. Jika ada sebarang pertanyaan atau ingin mendapatkan khidmat advertorial, boleh hubungi saya di ruangan "Contact".

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

3 comments

comments
November 24, 2015 12:06 AM delete

Hi, saya sangat menyukai blog anda! ZALORA Malaysia kini sedang mencari blogger yang berbakat, dan saya tertanya adakah anda berminat untuk satu kolaborasi blog bersama kami. Anda boleh hubungi saya di izz.latif@my.zalora.com jika anda berminat dengan tawaran ini dan saya akan berikan segala butiran di sana. Harap dapat balasan emel anda secepat yang mungkin!

Reply
avatar
December 09, 2015 4:38 AM delete

dah lama juga tak ke pengkalan kubor

Reply
avatar
December 26, 2015 10:55 PM delete

nanti singgahlah merasa aiskrim ni ye :-)

Reply
avatar

Terima kasih saya ucapkan kerana sudi meninggalkan komen. Komen anda semua amat saya hargai.

Powered By | OHBlogger Malaysia